Newsy logistyczne

Trudności w branży spedycyjnej

W ostatnich 12 miesiącach ponad 68% ankietowanych z branży spedycyjnej zauważyło pogorszenie się sytuacji swojej firmy. Jedynie nieco ponad 9% zadeklarowało poprawę, podczas gdy pozostali nie dostrzegają istotnych zmian. Pytani o główne czynniki wpływające na obecną kondycję rynku transportowego, ankietowani wskazali na sytuację geopolityczną oraz zmniejszenie światowej produkcji jako główne czynniki. Na trzecim miejscu znalazł się wzrost opłat drogowych.

Wzrost kosztów i spadek aktywności

Mimo oczekiwanych spadków poziomu inflacji, rosnące koszty nadal wywierają presję na branżę spedycyjną. Kryzys, który dotknął wiele firm, zmusił je do zakończenia działalności. Analiza Dun&Bradstreet wskazuje na rekordową liczbę zawieszonych działalności oraz restrukturyzacji firm w Polsce w roku 2023. Wzrost opłat drogowych, wynikający m.in. z przepisów unijnych, dodatkowo pogłębia ten kryzys, co skłania wiele firm do poszukiwania nowych strategii przetrwania.

Historyczne spadki stawek za fracht

Najnowszy raport Upply x Ti x IRU potwierdza spadki stawek za fracht w Europie, co stanowi pierwszy taki przypadek od 2017 roku. W Polsce, chociaż nie odnotowano tego zjawiska, stawki systematycznie malały przez cały 2023 rok. Wprowadzenie minimalnej stawki za fracht, jak to uczynili Węgrzy, może być sposobem na zahamowanie spadków i poprawę stabilności w branży.

Relacje z przewoźnikami

Dobre relacje z przewoźnikami stają się kluczowe w obliczu trudności finansowych. Spedycje, które zapewniają stabilność oraz terminową zapłatę, przyciągają przewoźników. Jednakże, opóźnienia w płatnościach stają się coraz powszechniejsze, zmuszając wiele firm do poszukiwania alternatywnych rozwiązań, takich jak usługi eSkonto, które mogą wspomóc w utrzymaniu płynności finansowej w trudnych czasach dla branży TSL.